Государственные закупки: правильно заполняем договор

Обратим ваше внимание на заполнение договора о закупке товаров, работ или услуг (в дальнейшем – товаров) за государственные средства. Договор хоть и носит название “типовой”, но придерживаться его бюджетные организации обязаны. Особенное внимание следует уделить существенным условиям договора, которые должны быть оговорены в обязательном порядке:

  • предмет договора (наименование, номенклатура, ассортимент);
  • количество товаров, работ и услуг;
  • требования по качеству товара;
  • порядок осуществления оплаты;
  • цена договора;
  • срок и место поставки товаров;
  • срок действия договора;
  • права и обязанности сторон;
  • условия о возможности уменьшения объемов закупки в зависимости от реального финансирования расходов; ответственность сторон.

Более подробно можно посмотреть в Инструкции заполнения типового договора о закупке товаров, работ или услуг за государственные средства, которая утверждена Приказом Минэкономики от 27.07.2010 № 925. Текст инструкции смотрим ниже.

Наказ Міністерства економіки України  від 27.07.2010 N 925

Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
10 серпня 2010 р.
за N 656/17951

Інструкція щодо заповнення Типового договору про закупівлю
товарів (робіт або послуг) за державні кошти

1. Сторони мають право при укладанні договору про закупівлю товарів, робіт чи послуг за державні кошти (далі – договір) замість найменувань “Замовник” та “Учасник” використовувати найменування сторін, передбачені Цивільним кодексом України та Господарським кодексом України для окремих видів договорів.

2. У договорі обов’язково зазначаються істотні умови, якими є: предмет договору (найменування, номенклатура, асортимент); кількість товарів, робіт і послуг та вимоги щодо їх якості; порядок здійснення оплати; ціна договору; термін та місце поставки товарів, надання послуг, виконання робіт; строк дії договору; права та обов’язки сторін; зазначення умови щодо можливості зменшення обсягів закупівлі залежно від реального фінансування видатків; відповідальність сторін.
У разі якщо сторони не досягли згоди щодо всіх істотних умов, договір вважається неукладеним. Якщо учасник вчинив фактичні дії щодо виконання договору, правові наслідки таких дій визначаються відповідно до Цивільного кодексу України.
Сторони не мають права відступати від істотних умов Типового договору про закупівлю товарів, робіт чи послуг за державні кошти, затвердженого наказом Мінекономіки від 27.07.2010 N 925  (далі – Типовий договір), але мають право конкретизувати його умови.

3. Умови договору зазначаються з дотриманням статті 40 Закону України “Про здійснення державних закупівель”  (далі – Закон) та вимог Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України та інших нормативно-правових актів.

4. При укладенні договорів, визначених частиною четвертою статті 2 Закону, сторони враховують особливості, встановлені окремими законами, розроблені відповідно до цієї статті Закону.
При визначенні умов зовнішньоекономічного договору (контракту) сторони враховують особливості, визначені Законами України “Про міжнародне приватне право”, “Про міжнародний комерційний арбітраж”, “Про зовнішньоекономічну діяльність”.
При укладенні державних контрактів за державним замовленням сторони враховують особливості, визначені Законами України “Про державне замовлення для задоволення пріоритетних державних потреб”, “Про державне оборонне замовлення”.

5. Пункт 1.2 розділу I Типового договору  заповнюється відповідно до виду договірних зобов’язань.
У разі закупівлі товарів указується, який товар учасник зобов’язаний передати (поставити) замовнику, із зазначенням найменування, співвідношення за сортами, групами, підгрупами, видами, марками, типами, розмірами, кольорами або іншими ознаками (асортимент, номенклатура), залежно від номенклатури – одиниця виміру товару, прийнята для товарів такого виду (у тоннах, кілограмах, штуках тощо), та його загальна або гранична, планова кількість. Якщо Замовник закуповує також послуги, пов’язані з поставкою товарів, вартість яких не перевищує вартості самих товарів, у цьому пункті зазначаються також найменування (номенклатура) та кількість (обсяг) відповідних послуг.
У разі закупівлі робіт указується, які роботи Учасник зобов’язаний виконати за договором із зазначенням найменування, співвідношення за групами, підгрупами, видами, типами або іншими ознаками (номенклатура), та кількість (обсяг) робіт, що пропонується виконати за договором.
У разі закупівлі послуг указується, які послуги Учасник зобов’язаний надати Замовнику, із зазначенням найменування, співвідношення за групами, підгрупами, видами, типами або іншими ознаками (номенклатура), та їх загальна або гранична, планова кількість.

6. До пункту 2.1 розділу II Типового договору.
Вимоги щодо якості визначаються з урахуванням вимог Цивільного кодексу України  та Господарського кодексу України та інших нормативно-правових актів виходячи із специфіки конкретного виду договору про закупівлю товарів, робіт чи послуг.

7. У пункті 3.1 розділу III Типового договору ціна договору вказується у національній валюті. Використання іноземної валюти (а також платіжних документів в іноземній валюті) при здійсненні розрахунків на території України за зобов’язаннями допускається у випадках і порядку, установлених законом.
Якщо у зобов’язанні визначено грошовий еквівалент в іноземній валюті, сума, що підлягає сплаті у гривнях, визначається за курсом Національного банку України відповідної валюти на день платежу, якщо інший порядок її визначення не встановлений договором або законом.
Ціна договору визначається відповідно до Закону України “Про податок на додану вартість”.
У разі закупівлі товарів обов’язково зазначається ціна за одиницю товару.

8. До розділу IV.
У цьому розділі зазначаються вид, порядок та строки розрахунків.
Якщо особливості здійснення попередньої оплати за державні кошти встановлені законодавством, відповідні умови договору зазначаються з урахуванням цих особливостей.

9. До розділу VI.
Права та обов’язки Замовника і Учасника визначаються виходячи з правового регулювання конкретних видів договорів відповідно до положень Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України та інших нормативно-правових актів.

10. До розділу VII.
У разі якщо хоча б одна Сторона договору є суб’єктом господарювання, що належить до державного сектору економіки, або порушення пов’язане з виконанням державного контракту, або виконання зобов’язання фінансується за рахунок Державного бюджету України чи за рахунок державного кредиту, у договорі обов’язково передбачаються штрафні санкції за порушення зобов’язань у розмірі, передбаченому частиною другою статті 231 Господарського кодексу України, якщо інший розмір не передбачено законом чи договором.
Сторони можуть також передбачити інші види санкцій відповідно до законодавства.

11. До пункту 10.1 розділу X.
Строк дії договору зазначається відповідно до статті 631 Цивільного кодексу України та статті 180 Господарського кодексу України.
У разі якщо договір підлягає нотаріальному посвідченню або державній реєстрації, у пункті 10.1 розділу X вказується, що договір набирає чинності з моменту його нотаріального посвідчення або державної реєстрації, а в разі необхідності і нотаріального посвідчення, і державної реєстрації – з моменту державної реєстрації.

12. Якщо внесення забезпечення виконання договору було передбачене документацією конкурсних торгів, то в розділі XI договору зазначається про таке забезпечення.

13. До розділу XII.
У разі виникнення необхідності конкретизації умов договору сторони мають право викласти їх у додатках до договору, які є невід’ємною частиною договору.
Заступник директора департаменту
державних закупівель
та державного замовлення С.С.Пересунько